بیانات حصرت امام (ره)
توجه به بيانات حضرت امام (ره) و فرمايشات رهبر انقلاب در باره تداوم فرهنگ بسيجي به عنوان يك فرهنگ كامل و بديع و درمورد بسيج به عنوان محلي مطمئن براي شكوفايي استعدادها ، هر دردمند دلسوخته اي كه درد دين و انقلاب را چشيده باشد مصمم مي كند تا سعي كند با برنامه ريزي دقيق و حساب شده نوجوانان و جوانان را با اين فرهنگ آشنا نموده و با جذب آنها به بسيج آينده سازاني متعهد و متخصص تربيت نمايد.
مراحل كار نيروسازي در يك نگاه اجمالي :
الف ) جذب : مرحله دعوت از نيرو براي ورود به پايگاه و ايجاد رابطه لازم براي پذيرش
ب) تثبيت : مرحله حضور منظم نيرو در پايگاه در قالب يك گروه تربيتي
ج) رشد : مرحله طي نمودن آموزشهاي تربيتي ( اعتقادی و احکامی و اخلاقی ) و بصیرتی و شناسايي استعدادها
د) بکارگیری : مرحله بكارگيري نيرو براي انجام مأموريتها در پايگاه و خارج از آن
جذب چيست ؟
تعريف: به مجموعه اي از برنامه ها و فعاليت ها گفته مي شود كه در طي آن با انجام شناسايي ، ارتباط و اجراي برنامه هاي متناسب نوجوانان و جوانان ، زمينه اي جهت احساس رغبت و سپس احساس نياز به آموختن معارف الهي در آنان فراهم نموده و در انتهاي اين مرحله آمادگي براي حضور مستمر در پايگاه مسجد را پيدا كنند.
برنامه هاي جذب بر اساس تحقيقات انجام شده در علوم روانشناسي اسلامي با سیاسیت های کلی ذيل
طرح ريزي مي شود :
الف) محبت : شاخصه محبت براي تأليف قلوب و برداشتن مرزهاي ساختگي ذهني اي است كه بر اساس تبليغات ضد ديني و تهاجم فرهنگي دشمنان اسلام و سمپاشي افراد مغرض و منافق يا براساس جهل و دوري از معارف الهي ، بوجود آمده است. ( فالف بين قلوبكم )
ب) احترام متقابل :جهت شخصيت دهي و دميدن روح آرامش ، اعتماد و اطمينان در قلوب افراد نا آشنا به مسايل ديني و نتيجتاً ايجاد رغبت در وجود ايشان بمنظور ارتباط با برادران مؤمن خود در مساجد و پايگاهها و لزوم اين امر (بروز احترام به انسانها ) نيز از آيه « و لقد كرمنا بني آدم …» استفاده مي شود .
ج) علم و آگاهي دادن : اين مهم بمنظور شخصيت سازي افراد ، پايه گذاري فكري و چهارچوب بندي اعتقادي ايشان است . چرا كه « ما من حركه الا و انت فيها محتاج الي معرفه » ( امام علي (ع) ) و بر اساس آيه « و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمه » ( سوره جمعه)
د) مراقبت : پاسداري از دستاوردهاي بدست آمده تا اين مرحله براي حفظ افراد و رشد فكري و معنوي آنها با رعايت اصول صحيح تربيت اسلامي بر اساس آيه « ربنا لا ترغ قلوبنا بعد اذ هديتنا … » ( آل عمران )
شرايط و خصوصيات فردي مسؤول گروه جذب و شناسايي :
كار خود را با خلوص و براي رضاي خداي متعال انجام دهد .
از حساسيت لازم و كافي نسبت به رعايتمسايل شرعي برخوردار باشد.
داراي روحيه بسيجي و پايبند به ارزشهاي انقلاب اسلامي باشد.
با اصول تربيت ، روانشناسي و جامعه شناسي اسلامي تا حدي آشنا باشد.
مربي جذب نيرو بايد خود نمونه و الگوي كمالات زير باشد :
اخلاق ، علم ، تواضع ، همدلي ، خوشرويي ، خوش بياني ، متانت ، خطاپوشي ، نظم ، قانونمداري ، نشاط و آراستگي و …
قدرت جذب بالايي داشته باشد . يعني به گونه اي رفتار كند كه در اولين ديدار خود با جوانان توجه ، علاقه ، اطمينان خاطر و احساس دوستي را در دل ايشان ايجاد نمايد.
از اصل تغافل (يعني چشم پوشي از خطاي ديگران ) غفلت نورزد .
توضيح؛ اصل تغافل يك اصل بسيار مهم و غير قابل انكار است و بايد در نوع رفتار يك مسؤول گروه كه موظف به ايجاد ارتباط با يك جوان ناآشنا به برخي از مسائل ديني است رعايت شود والبته مسؤول گروه بايد دائماً مترصد بهترين موقعيتها براي اصلاح افراد و امربه معروف ونهي ازمنكر به گونه اي لطيف و ظريف باشد.
رعايت اختصار در برنامه ها خصوصا در جلسات – هر چند كه آن جلسه جذاب و گيرا باشد – و در استدلال براي اثبات حقايق از روشنترين و كوتاهترين مقدمات و براهين استفاده كند.
توان و روحيه ارتباط با اولياي مدرسه را داشته باشد.
از ابتكار در كار طنز و شوخي متناسب با شأن طرفين بهره جويد.
هميشه ظواهر افراد را ملاك شخصيت حقيقي آنان قرار ندهد.
صبور باشد و با ميل و رغبت به سخنان نوجوانان و جوانان گوش فرا دهد و همراه با فراز و نشيب در كلام گوينده به شكل صحيح ابراز احساسات نمايد.
اصول اساسي و مؤثر در شيوه بيان را به قرار ذيل رعايت كند؛
موضوع كلام بايد تازه شيرين و شگفت انگيز باشد . به بياني زيبا بايد گفت ؛ كلام مربي بايد مثل مربا باشد . يعني پخته ، شيرين و چسبنده . اصولاً بيان تازه حس تنوع طلبي نوجوان و جوان را ارضا مي كند و كلام شيرين هيجانات واحساسات آنان را پوشش مي دهد . لذا لازم است با انتخاب موضوعاتي جالب چون معجزات اهل بيت ،كرامات علماي دين خصوصاً علماي معاصر، صحبت درباره علايم ظهور و اوصاف حضرت وليعصر(عج) روح كنجكاوي جوان را تشنه و مصمم به دريافت حقايق نمايد .
در مقوله جذب چند عنوان مورد بحث قرار مي گيرد:
نيروها در جذب :
نیروها در مرحله جذب به دو دسته تقسیم می شوند :
1- نيروهايي كه در محله پايگاه ساكن مي باشند . براي توجه دادن اين دسته از نيروها به برنامه هاي پايگاه مسجد ، برنامه هاي عمومي و جذابي مانند : مسابقات دو ميداني ، دوچرخه سواري ، كلاسها و مسابقات هنري و …درسطح محله برگزارمي گردد و مسؤولين با حضور در اين برنامه ها نيروها را شناسايي مي نمايند.
2-دانش آموزان مدارس اطراف پايگاه مسجد:
در مدارسي كه پايگاه بسيج موجود مي باشد ، مسؤولين گروه مرتبط با آن مدرسه از طريق بسيج دانش آموزي پس از اخذ حكم رابطي وارد مدرسه شده و از طريق پايگاه بسيج مدرسه نيروها را به مسجد دعوت مي نمايند. در مدارسي كه پايگاه بسيج ندارند ابتدا مسؤولين گروه با مراجعه به بسيج دانش آموزي حكم تشكيل بسيج را گرفته و بعد از تشكيل آن در مدرسه اقدام به جذب مي نمايند. در غير اين صورت همانطور كه ذكر شد از طريق انجمن اسلامي و يا به عنوان مسؤول نماز جماعت مدرسه وارد مدرسه مي گردند.
نكته : در برخورد با كادر تربيتي مدرسه پيشنهاد مي شود نكات ذيل رعايت گردد:
برقرار كردن ارتباط صميمي با آنان
تبيين اهداف فعاليت پايگاه مسجد و نتايج آن
همفكري و تبادل نظر با اولياي مدرسه